El viatge d'en Tintin.

El viatge d'en Tintin.

Gimcana per a Tintinolegs





El Tintin, el famós personatge de còmic, ha decidit passar-se els pròxims mesos a l'Escola Pia Balmes i estem molt contents de rebre'l.
I és que en Tintin ha viatjat pel tot el món, des de la Xina a la Lluna i sembla que no hi hagi hagut cap lloc que no hagi visitat. Cap? Pot ser no. Ja era hora que es decidís per aquest racó de Barcelona.
Per donar-li la benvinguda a ell i la resta dels seus amics, hem preparat amb tota la nostra il·lusió jocs i activitats al pati del migdia, aprofitant que la nostra Bibliomòbil n'és ben sortida de les seves aventures per conèixer-l millor. I el cas és que una cosa ha portat a l'altre i ens hem dit: I si organitzem la primera Gimcana per a tintinolegs? I dit i fet, vint grups de nens i nenes de 2on, 3er i 4rt de primària han volgut participar. I això no és tot!! Que alguns amics de 1er i 2on de l'ESO vindran amb la Grego a posar-nos proves, a guiar-nos per jocs, a fer-nos preguntes sobre el que ha fet i no ha fet en Tintin...

Ens ho volem passar bé, en tenim ganes i per això ens hem preparat per aquest viatge. Ja tenim la nostra maleta, el nostre passaport i el nostre identificador i la setmana que bé, comencen els jocs!!





_________________________________________________


Primera jornada de viatge:


Aquesta setmana hem començat fort.
El dimecres, als porxos de l'escola, teníem ja preparats els nostres passaports i els nostres identificadors per començar el viatge i la nostra maleta ja era plena amb les primeres proves!!

1. Interferències a la línia. El capità Haddock estava parlant per telèfon, però, amb qui? Després de seguir el fil de varem saber que el destinatari de la seva trucada era el Sanzot, el carnisser, no la Bianca Casafiore ni el Serafí Faró.

2. La sopa de lletres. Les lletres sembla que s'han fet un garbuix, el Tintin està presoner pels Peus Negres i sembla que la forma d'alliberar-lo es trobar les paraules ocultes a la sopa de lletres.

3. Qui sóc? A les històries de Tintin surten animals de tot el mon. Però, quins son?
El camell es qui pot passar molt de temps sense veure.
L'ós viu a les muntanyes de sud-america.
El mico del nas gros s'alimenta de fulles.
El Iac viu als vessants de l'Himàlaia, al Tibet.
La Llama escup quan la molesten.
El goril·la es pica el pit quan està nerviós.
El cocodril s'amaga sota l'aigua.
El guepard pot córrer a 110Km/h.

3. Com diferenciar el Dupont del Dupond?
A cada país on els còmics del Tintin han sigut publicats, a vegades se'ls ha canviat el nom, però els originals policies son en Dupont i en Dupond. A simple vista, s'assemblen tant que podrien passar per germans, tot i que no ho siguin. Com sabem qui son cadascun? No es per la roba que porten, ni per les coses que fan, es per una cosa que no han deixat te portar mai des de que van ser dibuixats per primera vegada: el bigoti!!
I es que el bigoti d'en Dupont de unes puntetes que s'obren, com el cap de la lletra T del final del seu nom, mentre que en Dupond no. Segur que ara els sabràs diferenciar ben be.



4. En Tintin, aquest dimecres, ens ha plantejat una pregunta d'allò més seria. I es que els seus “amics” l'hi han demanat que faci una cosa que ell sap que no està be i te que decidir si ho fa o no. L'hi han dit que si vols continuar jugant amb ells al pati, te que dir-li a una altre nen coses que a ell no li agradaria que li dies-in. Què podria fer en Tintin? Què faríeu vosaltres?
Algunes de les respostes han estat:
Grup Tintin el misteriós:
Nosaltres no lis faríem cas i ens trobaríem uns nous amics que segur que trobem algú”
Grup Tintin ballarí:
No vull ser maleducat per això, si no voleu ser els meus amics em buscaré uns altres”
Grup Tintin les joies de la Castafiore:
Podria plantar-lis cara i fer nous “amics”, perquè els “amics” que et fan fer això no son amics de veritat”




_________________________________________________

Segona jornada de viatge:





Cliqueu la imatge per veure les fotografies




Divendres. Dia de jocs. Ens han convidat a veure els assajos d'una òpera, l'església s'ha transformat en una sala d'assaig del Liceu!!
La Bianca Castafiore ens ha rebut. Els col·laboradors del teatre, un cantant, un periodista... La música sonava, la Carmen de Bizet, i les cadires on feien la visita ens convidàvem al joc. Però al joc de les cadires de tota la vida, no, a les cadires cooperatives. Perquè ningú es pot quedar sense. Hem rigut, hem ballat, hem cantat i ens ho hem passat superbè!!




Tercera jornada de viatge:


Dimecres. Dia de proves. I aquí, les respostes!!

1. El gàngster de la banda d'Al Capone que ha participat en el robatori es el D, amb barret, bigoti, una cigarreta a la boca i corbata.
2. Els remullats a les històries eren el capità Haddock, el Tintin i els Dupont i Dupond.
3. Aquesta si que era difícil!! El capità Haddock tè una forma tan peculiar de parlar i s'enfada tan fàcilment que a vegades tot el que surt de la seva boca semblen insults, però, o sòn?
Iconoclasta, persona que destrueix els objectes religiosos.
Ectoplasma, fantasma.
Onicòfor, espècie de cuc terrestre.
Esparracat, algú que va ple d'estrips.
Dorífora, dir insecte coleòpter.
Gargarisme, medicament líquid.
Logaritme, fórmula matemàtica complicada.
Saltimbanqui, acròbata.
Zapoteques, poble vell d'Oaxaca.
Oricterop, mamífer africà d'orelles llargues.



_________________________________________________

Com va el Nadal?

Ja portem uns dies de festes nadalenques, mes que temps per a que tots els participants de la gimcana hagin pogut muntar els seus cubs amb les cares del Tintin i el capità, i també de poder acabar la titella del Tintin. Per a tots aquells que ho hagin fet, felicitats!! No estaria de més que ens enviéssiu una foto dels vostres personatges celebrant el Nadal. Si es així, només cal que ens l'envieu per e-mail a la Grego. I si no, cap problema, encara sou a temps de poder col·locar els vostres nins junt al raïm de Cap d'Any o a les sabates per Reis. Qui serà el més original?


_________________________________________________

Quarta jornada de viatge.

Dimecres, dia de proves. Tot just tornar de les festes de Nadal i ja tenim feina!!

1. El capità Haddock ha sigut qui ens ha plantejat una qüestió. El cas és que ha vist a dos nens al carrer barallant-se i que s'havien fet mal l'un a l'altre, i ens pregunta que haurien d'haver fet abans de faltar-se el respecte de tan mala manera. 

De respostes, cada grup ha donat la seva, i algunes han estat aquestes:

Grup Tintin el secret de l'unicorn:
Haurien d'haver parlat i no donar-se cops ni fer-se mal. Així haurien resolt el problema i no es farien mal”
Grup Tintin a Amèrica:
Haurien d'haver parlat i pensat en comptes de barallar-se de tan mala manera”
Grup Tintin a les Vacances al Japó:
Parlar-ho i solucionar-ho com a persones no com animals. Pegar-se no és la solució per resoldre els problemes”

2. Desordre a Moulinsart.
Aquest prova si que era difícil. En teníem un grapat de vuit vinyetes desordenades i havien d'esbrinar com s'ho havia fet el Tintin per escapar del castell de Moulinsart. 

El resultat correcte és: 
2, 7, 6, 1, 8, 3, 5, 4

Aquesta prova hi ha hagut algun grup que l'ha convertit en una petita història, ja que no coneixien el còmic d'on provenia els era molt difícil averiguar l'ordre, mentre que un altre grup en concret, el de Tintin el Vengador, han buscat fins que han trobat l'original per a poder respondre bé (a en Tintin i el Secret de l'Unicorn). Tant uns com altres, ho han fet molt bé.

3. La foto manipulada.
Teniem una foto del Tintin i volíem saber quin negatiu corresponia. La resposta es el número 3.

4. La silueta és....
la Bianca Castafiore !!


_________________________________________________

Cinquena jornada de viatge.

Divendres, toca jocs. I aquesta vegada, jocs de taula. Teníem dues possibilitats. De primeres, un taulell amb la cursa cap al temple inca, on els daus manaven i devíem aconseguir arribar al Temple del Sol. La segona possibilitat, cartes i més cartes amb el Tintin vestit tal com ha sortit en cadascuna de les seves aventures de còmic. De totes hi havien dues i han hagut de jugar a buscar les parelles. Dues? Bé, d'una hi havien tres. A quin còmic correspondria la imatge sobrera?
Els nens i nenes que avui han volgut participar, han pogut jugar entre els del seu propi grup, junt amb altres, passar d'una activitat a l'altre i, a mes a mes, hem tingut l'ajuda de tres voluntàries de l'ESO que ens han vingut a fer companyia i guiar-nos en el joc.


Cliqueu la imatge per veure les fotografies


_________________________________________________

Sisena jornada de viatge.


Ei! Que ens presentem a un concurs!
Resulta que els de Can Tonet, el racó tintinaire, organitzen el segon concurs interescolar de dibuix tintinaire. L'any passat, ens vàrem presentar i una de les nostres companyes de llavors 3er, la Martina Nadal, va aconseguir el tercer premi en la seva categoria. Ella i la seva germana ens han explicat l'emoció de l'entrega dels premis i ens fa molta il·lusió poder participar també. Avui hem vist que hem de fer per poder presentar-nos i durant els pròxims dies, tindrem les plantilles on hem de presentar la nostra visió del món del Tintin, afegirem una explicació que parli del valor que representa per a nosaltres el dibuix que hem fet i, per acabar-ho, i posarem una frase que es convertirà en el lema de la nostra petita obra, això si, com que en Tintin parla tants idiomes doncs ha estat traduït en tants països, ho farem en els nostres tres idiomes preferits.

I per tenir una petita idea...

les obres dels companys i companyes de la nostra escola que es van presentar l'any passat...

Cliqueu la imatge per veure la presentació




i les obres dels guanyadors de l'edició del concurs de l'any anterior...


Cliqueu la imatge per accedir als guanyadors (tindreu que passar les imatges d'una a una)






_________________________________________________


Setena jornada de viatge.

Els nens i nenes que han volgut participar en el concurs de dibuix tintinaire ja tenen els seus fulls per a poder anar fent el dibuix que il·lustrarà el lema escollit per cadascun d'ells. Mentrestant, hem volgut jugar una mica i que millor que un joc de ben tradicional com el del mocador.

Tots aquells que han volgut, s'han reunit amb noies voluntàries de l'ESO que ens han fet de cap de cadascun dels grups i ens hem barrejat entre nosaltres, nens i nenes de diferents edats i equips per poder passar-nos-ho d'allò més bé. Això si, en comptes de cridar-nos per números, com feien els nostres pares a l'escola, hem sortit corrent quan hem sentit el nom de personatges del Tintin.



Cliqueu la imatge per veure la presentació.



_________________________________________________



Vuitena jornada de viatge.

Aquests dies, ha fet una mica de mal temps. Però no passa res. De fet, ho hem aprofitat per a poder dedicar-nos a desenvolupar les nostres idees, parlar de quins sons els valors més importants per a cadascun de nosaltres i decidir quin seria el lema que escolliríem els nens i nenes que s'han volgut presentar al concurs tintinaire.
Al final, nenes i nenes de 4rt i de 2on són els que volem participar, de manera que els mes grans que tenien les idees més clares i ja havien acabat els seus dibuixos, han col·laborat amb els petits sobretot en el tema de l'idioma. Saber que els còmics de Tintin han aparegut en tants i tants països i que ha sigut traduït a tants idiomes ha sigut tota una sorpresa.



Cliqueu la imatge per veure la presentació.

_________________________________________________



Novena jornada de viatge.



Ara que ja tenim els nostres dibuixos amb els seus lemes preparats, i estem esperant quins seran els que ens representin al concurs, hem volgut fer festa grossa i hem acabat les nostres activitats al voltant del món del Tintin amb un joc en què poguéssim participar tots els que ens vingues de gust.

Avui, ens hem oblidat de a quin grup de la gimcana del Tintin pertanyien, de a quin curs anem, de quina edat tenim, i ens hem barrejat tots i totes per a poder fer un joc que ha anat creixent i creixent conforme el jugaven. Les nostres directrius eren que cadascun de nosaltres, havíem d'aconseguir travessar l'espai en el qual jugaven fent ús de cadascuna de les eines-joguines que disposàvem. I és que només eren 6 aros, 6 sacs i 6 cordes, però érem més nens que eines a utilitzar. De manera que cada nen que ha pogut agafar una eina al principi de tot s'ha anat trobant obstacles al seu camí, pedretes que anaven pel terra i que es posaven pel mig (els nens i nenes que no tenien eines). Sabíem que un cop feta servir una eina, la devíem donar a algú que no fos del mateix equip nostre, i doncs, que fer?

Els nens i nenes han estat fantàstics. Per a cada obstacle que han trobat, els hi han donat les seves eines si eren ells els que hi xocaven, i s'han convertit ells mateixos en obstacles. Hi han anat més enllà. Per que no compartir-les? Per què no saltar dos nens a la vegada a la corda, o posar-nos tots dos junts a dins del sac? I encara més, perquè no crear-ne jocs nous on podem participar més d'un, i inclús construir entre vàries eines, joguines i jocs nous?
Hem saltat, corregut, ens hem arrossegat, hem construït trens i cases, i quan ja no podíem mes, ens hem estirat tots junts al terra i hem respirat fondo, hem repassat el que havíem fet, el que havíem construït entre tots. Com cada dia que hem estat junts, no ha importat si teníem 7 o 10 anys. Un cop ens hem asserenat, hem fet una rotllana on cadascun de nosaltres li ha demanat al de la seva dreta qui era, fins que tots i totes hem conegut el nom d'algun company que no sabíem.


Hem parlat del que havíem fet i hem arribat a la conclusió de què som capaços tots junts de jugar, divertir-nos i ajudar-nos, de què tots formem part d'un sol grup i de que si volem, podem passar-ho bé i aprendre coses noves si ens ho proposem i ho intentem. Que fer amics i compartir ha sigut el millor d'aquests dies.

Cliqueu la imatge per veure la presentació.


_________________________________________________


Final de trajecte.

I hem acabat el nostre viatge. I per celebrar-ho, tots els nens i les nenes que van voler, es van endur les maletes dels seus equips, les proves per escrit que havien passat o que havien quedat per fer. Van recollir els seus passaports, van guardar les seves fitxes, però no volíem acabar sense emportar-nos tots un detallet.
En una caixa de vàrem col·locar els nostres passaports, i d'un en un, van sortir tots. Aquell nen o nena podia escollir que endur-se; si un joc de taula, si un joc de cartes, si una revista... I, com no, el gosset que ens havia acompanyat en alguna de les proves!!
Un bo fi de festa per un grup de nens i nenes que s'ho han passat d'allò més bé.

Cliqueu la imatge per veure les fotografies




_________________________________________________


A continuació, teniu el llistat dels nens i nenes que han volgut presentar-se al concurs després de participar en la gimcana que s'ha realitzat al llarg de dos mesos al temps del migdia. Entre cada un dels grups, han sigut escollits tres finalistes que es representaran a la nostra escola. Aquest son:

Finalistes de 2on de primària:
Carla Agüera, Muntsa Espelt, Xenia Miret

Participants segon de primària:
Alba Plaza ,Albert Puig, Carla Orri, Daniela Artamendi, Nigiste Fornes


Cliqueu la imatge per veure els dibuixos



Finalistes quart de primària:
Gabriela Mañe, Julia Mut, Martina Nadal

Participants quart de primària:
Alba Aixut, Alba Oromí, Ana Larrosa, Berta Nadal, Julia Bausells, Laia Planas, Lúa Abad, Lucia Garcia, Mar de Ante, Mariona Nogués, Nico Artamendi, Sofia Martín


Cliqueu la imatge per veure els dibuixos



Felicitem a tots els nens i nenes que han volgut presentar els seus dibuixos per la bona feina que han realitzat i desitgem la millor de les sorts als seleccionats de la nostra escola.